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Translated Title

Le rôle des perceptions du traitement dans l'évaluation des interventions : une revue

Credentials

Souraya Sidani, Ph. D., Professor and Canada Research Chair, School of Nursing, Ryerson University

Mary Fox, Ph. D., RN, Associate Professor, School of Nursing, York University

Abstract

Introduction: With the emphasis on patient-centeredness, the interest in examining people’s perceptions of health interventions has resurged. Mounting evidence suggests that people’s perceptions play an important role in their pursuit and use of interventions in the practice and research contexts. In research, participants’ perceptions of the treatments under evaluation affect their behaviors reflected in enrollment, attrition, and treatment implementation (i.e., engagement and enactment by participants), all of which contribute to outcomes. Objectives: The objectives of this review are to generate a common understanding of treatment perceptions and to increase awareness of their role in intervention evaluation trials. Method: A literature review was conducted of conceptual and empirical articles that examined the contribution of participants’ perceptions of treatment to enrollment, attrition, as well as treatment implementation and outcome achievement in intervention evaluation studies. Results: In this paper, we clarify the conceptualization and operationalization of four types of perceptions: acceptability, preferences, credibility and expectancy. We also describe the way in which these perceptions influence participants’ behaviors (i.e., mechanism of action), and we summarize relevant empirical evidence. Implications and conclusion: Researchers are encouraged to account for participants’ perceptions in making inferences about interventions’ effectiveness or lack thereof.

Résumé

Introduction : Dans un contexte où l’accent est mis sur les soins centrés sur le patient, l’intérêt d’examiner les perceptions des personnes à l’égard des interventions de santé a refait surface. De plus en plus de preuves suggèrent que les perceptions des personnes jouent un rôle important pour s’engager dans l’intervention à la fois dans les contextes cliniques et de la recherche. En recherche, les perceptions qu’ont les participants des interventions évaluées affectent leurs comportements. Cela se reflète dans le recrutement, l’attrition, l’implantation et l’engagement dans l’intervention, lesquels contribuent aux résultats de la recherche. Objectifs : Les objectifs de cette revue sont de générer une compréhension commune des perceptions des interventions et d’accroître la sensibilisation quant à leur rôle dans les recherches évaluant des interventions. Méthode : Une revue de la littérature a été réalisée. Des articles conceptuels et empiriques examinant l’influence des perceptions des participants sur le recrutement, l’attrition, l’implantation et l’engagement dans l’intervention, ainsi que sur l’atteinte des résultats dans les études d’évaluation des interventions ont été synthétisés. Résultats : Dans cet article, nous clarifions la conceptualisation et l’opérationnalisation des quatre types de perceptions : l’acceptabilité, les préférences, la crédibilité et la perception de l’efficacité du traitement. Nous décrivons aussi la manière dont ces perceptions influencent les comportements des participants (c.-à-d. le mécanisme d’action) et résumons les preuves empiriques pertinentes. Implications et conclusion : Les chercheurs sont encouragés à prendre en considération les perceptions des participants en tirant des conclusions sur l’efficacité ou le manque d’efficacité des interventions.

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