•  
  •  
 

Translated Title

Video-Feedback Intervention to Support the Establishment of the Mother-Infant Relationship in Breastfeeding Mothers: A Pilot Study

Credentials

Linda Bell, Inf., Ph. D., Université de Sherbrooke

Anne St-Pierre Pruneau, Inf., CSSS-IUGS, Université de Sherbrooke

Marie Lacombe, Inf., Ph. D., Université du Québec à Rimouski, Campus de Lévis

Marjolaine Héon, Inf., Ph. D., Université de Montréal

Abstract

Introduction: Video-feedback intervention (VFI) uses a strengths-based approach to enhance maternal sensitivity. VFI has been found to enhance maternal sensitivity, but has not been tested in the breastfeeding (BF) context with mothers in contexts of social and economical vulnerability. Objective: To assess the acceptability, feasibility and the preliminary effect of VFI combined with information on maternal sensitivity in a BF context with mothers enrolled in a community-based program. Methods: A pilot study was conducted. Twenty mothers and their babies were assigned either to group A (2 VFI, n=6), group B (1 VFI, n=6) or group C (control, n=8). Eight nurses participated. During VFI, the nurse would stop the video on significant sensitive interactions and help the mother acknowledge the positive exchanges taking place between her and her child. All participants completed acceptability and feasibility questionnaire and were interviewed. Mothers completed a maternal sensitivity scale and a BF questionnaire. Results: All participants found VFI acceptable and feasible. The VFI had no effect on maternal sensitivity. Total BF duration seemed longer in the intervention groups. Also, the nurses found the VFI helpful to strengthen the nurse-mother relationship. Discussion and conclusion: VFI is feasible and acceptable for mothers and nurses. Two VFI seemed to be more satisfying to mothers than one. More research is needed to determine the effectiveness of VFI.

Résumé

Introduction : La rétroaction vidéo (RV) constitue une intervention efficace pour favoriser la sensibilité maternelle. La RV n’a pas été étudiée en contexte d’allaitement maternel (AM) auprès de mères vivant en contextes de vulnérabilité sociale et économique. Objectif : Examiner la faisabilité, l’acceptabilité et les effets préliminaires de la RV et de l’information de soutien à l’établissement de la relation mère-enfant dans le contexte d’AM auprès de mères participant à un programme communautaire. Méthodes : Une étude pilote à laquelle ont participé 20 mères, dont 6 dans le groupe A (2 RV), 6 dans le groupe B (1 RV) et 8 dans le groupe C (témoin), ainsi que 8 infirmières. Pendant la rétroaction, l’infirmière arrête la bande vidéo afin d’aider la mère à reconnaître une interaction positive entre elle et son enfant. Les participantes ont rempli un questionnaire d’acceptabilité et de faisabilité et participé à une entrevue. Les mères ont rempli un questionnaire sur la sensibilité maternelle et un autre sur l’allaitement. Résultats : Les participantes ont trouvé la RV acceptable et faisable. La RV n’a pas eu d’effet sur la sensibilité maternelle. La durée totale de l’allaitement semblait plus longue dans les groupes expérimentaux. De plus, les infirmières ont trouvé la RV utile pour renforcer la relation infirmière-mère. Discussion et conclusion : La RV est acceptable et faisable du point de vue des mères et des infirmières. Deux RV semblent plus satisfaisantes pour les mères qu’une seule. Plus d’études sont nécessaires pour évaluer l’efficacité de la RV.

Creative Commons License

Creative Commons Attribution 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.

Share

COinS