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Translated Title

Knowledge that benefits patients: evaluation of knowledge transfer in nurses, after an e-Learning training on pain management

Credentials

Jenny Gentizon, inf., M.Sc, PhD (cand.)

Yolande Kottelat, inf.

Gloria Hamel-Lauzon, inf., M.Sc

Viviane Szostak, inf.

Serge Gallant, inf., M.Sc

Abstract

Introduction: In hospitals, the prevalence of pain has been reported to be high, but an effective and regular nursing pain management is not optimal. Objective: This study aimed to evaluate the knowledge transfer following an e-Learning training on pain, followed by 47 nurses and support staff from a geriatric rehabilitation unit at a university hospital in French-speaking Switzerland. Methods: Nurses and support staff completed a satisfaction questionnaire and a knowledge questionnaire. An analysis of patient files was carried out and focus groups with professionals completed this evaluation. Results: The results show a high satisfaction with the contents addressed in the e-Learning and an acquisition of knowledge at the end of the training. However, the analysis of patient records shows that recommendations for good practice in pain screening and assessment are not systematically applied. The focus groups described several causes of this discrepancy. Discussion and conclusion: For training to benefit patients, knowledge transfer requires anticipating strategies to support skills development, including a partnership between trainers and care unit managers, as well as the assessment of the factors involved in knowledge transfer.

Résumé

Introduction : Dans les hôpitaux, la prévalence de la douleur a été signalée comme étant élevée. Or, une prise en charge infirmière efficace et constante de la douleur n’est pas optimale. Objectif : Cette étude visait à évaluer le transfert des connaissances à la suite d’une formation e-Learning sur la douleur, suivie par 47 infirmières et personnels d’assistance d’une unité de réadaptation gériatrique d’un centre hospitalier universitaire de Suisse francophone. Méthodes : Les infirmières et personnels d’assistance ont complété un questionnaire de satisfaction et un questionnaire de connaissances. Une analyse des dossiers-patients a été réalisée et des entretiens de groupe auprès de professionnels ont permis de compléter l’évaluation. Résultats : Les résultats démontrent une satisfaction élevée quant aux contenus abordés dans le e-Learning et une acquisition des connaissances au terme de la formation. Toutefois, l’analyse des dossiers-patients montre que les recommandations de bonnes pratiques en matière de dépistage et d’évaluation de la douleur ne sont pas systématiquement appliquées. Les entretiens de groupe ont permis de décrire plusieurs causes à cet écart. Discussion et conclusion : Pour que la formation bénéficie aux patients, le transfert des connaissances nécessite d’anticiper des stratégies d’accompagnement au développement des compétences, incluant un partenariat entre formateurs et cadres d’unités de soins, ainsi que l’évaluation des facteurs impliqués dans le transfert des connaissances.

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