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Translated Title

Consent to Care for Teenagers with Cancer: The Decisional Process from a Triadic Perspective

Credentials

Joséanne Desrosiers, inf., MSc

Christine Genest, inf., PhD

Ariane Ballard, inf., PhD(c)

Sylvie Le May, inf., PhD

Abstract

Introduction. Obtaining consent to care in pediatric oncology is recognized as a complex decisional process on account of the multiple stakeholders involved. In Quebec, the process is complicated all the more by the fact that teenagers 14 years and over can, under certain circumstances, consent to care without parental approval. Objective. The aim of this study was to develop a conceptual model of the decisional process involved in obtaining consent to care for adolescents with cancer from the triadic perspective of adolescents, parents and pivot nurses. Method. Data were collected through individual semi-structured interviews and sociodemographic questionnaires. Interviews were transcribed and analyzed with the QDA Miner qualitative analysis software following the grounded theory approach proposed by Corbin and Strauss. Results. Results revealed the decisional triad to be a real phenomenon in pediatric oncology. However, the weight of each stakeholder in the decisional process varied according to conditions preceding the process. Discussion and conclusion. Results show that nurses have a role to play in the decisional process and that it is important to sensitize the stakeholders in order to lower certain barriers and make it easier to include the adolescents in the process.

Résumé

Introduction. Le processus décisionnel du consentement aux soins en oncologie pédiatrique est reconnu comme un processus complexe étant donné que plusieurs acteurs y interviennent. Au Québec, ce processus est d’autant plus complexe qu’il implique un enjeu légal, soit qu’un adolescent âgé de 14 ans et plus peut, sous certaines conditions, donner son consentement aux soins sans obtenir l’autorisation parentale. Objectif. La présente recherche avait pour but de modéliser le processus décisionnel dans une perspective triadique incluant l’adolescent, les parents et les infirmières pivots. Méthode. Les données ont été recueillies grâce à des entrevues individuelles semi-structurées et des questionnaires sociodémographiques. Les entrevues ont été transcrites et analysées à l’aide du logiciel d’analyse qualitative QDA Miner selon la méthodologie de la théorisation ancrée de Corbin et Strauss. Résultats. Les résultats dévoilent que la triade décisionnelle est un phénomène existant en oncologie pédiatrique. Cependant, le poids de chacun des acteurs dans le processus décisionnel varie selon différentes conditions préalables au processus. Discussion et conclusion. Les résultats démontrent que les infirmières ont un rôle à jouer dans le processus décisionnel et qu’il importe de sensibiliser davantage les différents acteurs afin d’atténuer certaines barrières et pour faciliter l’intégration des adolescents dans le processus.

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