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Translated Title

Factors Facilitating the Nurse-patient Relationship in the Context of Involuntary Hospitalization for First-episode Psychosis

Credentials

Myriam Clément, M.Sc, Ph.D (cand.)

Chantal Verdon, Ph.D

Fanny Robichaud, Ph.D

Amal Abdel-Baki, M.D., M.Sc., FRCPC

Abstract

Introduction. The nurse-patient relationship is a key element in recovery for individuals involuntarily hospitalized for first-episode psychosis. However, the power imbalance between nurse and patient in this context can be detrimental to the relationship. Indeed, it is difficult for nurses to provide person-centred care and to seek collaboration with the patient under the circumstances. Objective. The aim of this study was to co-construct a vision of the ideal relationship between nurse and involuntarily hospitalized patient based on the recovery model. Methods. An appreciative inquiry action-research approach was used to enable five individuals involuntarily hospitalized for a psychotic episode and five attending nurses to share their positive relational experiences. Participants then reflected on the experiences to identify the ingredients useful to building the ideal nurse-patient relationship in this context. Results. The positive factors to emerge included certain nurse attributes, nursing interventions and contextual factors. The nurse-patient relationship would be facilitated by a nursing practice that promotes hope, empowerment, and self-awareness in patients. Discussion and conclusion. Nursing education should aim to develop active listening and humanism in nurses to facilitate the nurse-patient relationship. Also, care should be organized to encourage nurses to take time to listen to patients and the care environment should be rendered as safe and secure as possible. More research is required to develop educational interventions for nurses and nursing care models where priority is given to nurses listening to what patients have to say.

Résumé

Introduction. La relation avec l’infirmière est un élément clé du rétablissement de la personne hospitalisée contre son gré lors d’un premier épisode psychotique. Or, le déséquilibre de pouvoir entre l’infirmière et le patient dans le contexte d’une hospitalisation involontaire peut nuire à la relation. Dans ces circonstances, il est difficile pour l’infirmière de centrer les soins sur les priorités de la personne soignée et de collaborer avec elle. Objectif. En s’appuyant sur l’approche orientée vers le rétablissement, l’objectif de cette étude était de coconstruire une vision d’une relation idéale entre l’infirmière et le patient hospitalisé de manière involontaire. Méthodes. L’utilisation d’une approche de recherche-action de type investigation appréciative a permis à cinq personnes hospitalisées involontairement lors d’un épisode psychotique et à cinq infirmières de partager leurs expériences relationnelles positives. Inspirés par ces expériences, les participants ont réfléchi aux ingrédients utiles pour coconstruire une relation infirmière-patient idéale dans ce contexte. Résultats. Les conditions émergentes favorables à la relation incluaient certains attributs chez l’infirmière, des interventions infirmières et des facteurs contextuels. La relation infirmière-patient serait favorisée par une pratique infirmière qui encourage l’espoir, l’autonomie et la prise de conscience du patient. Discussion et conclusion. La formation infirmière devrait viser à développer l’écoute active et l’humanisme pour favoriser la relation infirmière-patient. De plus, l’organisation des soins devrait faciliter le temps d’écoute des infirmières auprès des patients et un environnement de soins qui inspire un sentiment de réconfort et de sécurité. D’autres recherches sont souhaitables afin de développer des interventions éducatives et des modèles de soins permettant aux infirmières de prioriser l’écoute de l’histoire de la personne soignée.

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